BALANSEØVELSE

  1. Sykle rolig og balanser mellom 2 streker (bredde 40 cm/ lengde 10 meter) tegnet i grus/ merket på asfalt. Forsøkt å utfør øvelse med kun en arm på styret. Klarer du både med høyre og venstre arm? Se film.

  2. Tegn et 8. tall i grusen og balanser kun fronthjul på streken. Se film.

  3. ”Den som kommer sist i mål, vinner”. Lag 2 streker parallelt med ca. 15-20 meter avstand. Strekene kan være alt fra 5 meter lange til over 30 meter alt etter hvor mange deltakere. Start med forhjul på strek nr 1. Konkurransen starter når bakhjul er over første strek. En skal balansere/ sykle bort til strek 2 så sakte som mulig. Fot i bakken betyr at en er ute av spillet. Sykkel må være i kjøreretning mot strek 2. Det handler om å stå mest mulig stille på vei mot strek nr. 2. Se film.

  4. Vending i firkant. Tegn en firkant i grusen/ på asfalt ca
    3 x 3 meter. Tegn inn inngang og utgang. Kjør inn i firkant på høyre side og sving til venstre. Utfør vending uten å komme borti streken. Gjør samme vending motsatt vei. Se film.

  5. Lag en slalom- løype og bruk det av markering du har tilgang til (tegn sirkler i grusen, steiner eller pinner). Ca 2 meter avstand. Kjør løypen i kontrollert fart uten at hjulene kommer bort i markeringen. Så med kun en hånd på styret. Med litt øving så klarer du helt sikkert en runde med kun venstre og en kun med høyre hånd på styret også. Se film.

  6. Slalom mellom trær. Har du et slikt område i nærmiljøet ditt hvor du kan trene slalom og balanse mellom trærne? Se film.

  7. Trening med en hånd på styret. Dette kreves når en skal gi tegn til høyre eller venstre for å skifte felt eller i veikryss hvor en skal velge ny retning. Hent 4-5 steiner som du kan stappe i lommen men likevel ha lett tilgang til, evt legges på en kant som du når mens du sykler forbi. Tegn inn 4-5 sirkler i grusen med passe mellomrom hvor du skal ”droppe” steinene etter tur. Gjennomfør samme øvelse fra begge sider. Se film.

  8. Balanse mot en fortauskant, påle, vegg eller lysstolpe. Kjør sakte mot en stolpe, kjøre så nært som mulig, len framhjul mot stolpe, stå i noen sekunder og sykle videre. Neste vanskelighetsgrad blir å lene bakhjul til stolpe og så sykle videre. Se film.

© 2023 by Marketing Inc. Proudly created with Wix.com